dinsdag 13 december 2011

Thema Kerstmis (deel 3)

Maandag was juf Natacha jarig. We maakten voor haar een prachtig kunstwerkje en zij trakteerde ons op een mooi cadeautje. Dank je wel, juf Natacha! We wensen jou nog vele mooie jaren!
 De juf vertelde een verhaal van Jules.
Een tijdje geleden kondigde de juf al aan dat ze de eerste puzzeldiploma's zou gaan uitreiken. Het werden kronen in plaats van diploma's. Deze kleuters verdienden de titel "Puzzelkampioen" en maakten zonder problemen een puzzel van 24 stuks!

Proficiat, Alessandro!
Proficiat, Yule!
Proficiat, Liana!
Proficiat, Joyce!

Proficiat, Rohit!
En de juf is er zeker van dat er morgen nog wel enkele kleuters kampioen zullen worden! Dikke duim!

Er wordt op regelmatige basis gepuzzeld in ons klasje. De juf hecht er veel belang aan...
Puzzelen is immers niet zomaar een leuke bezigheid.
 
Door te puzzelen worden intelligentie en handigheid gestimuleerd en ontwikkelt uw kind een heleboel vaardigheden:
 Leren observeren:
Welke kleuren passen bij elkaar? Waar is het bovenste stuk van de puzzel?  Waar is het andere stuk? 
Uw kind leert goed te observeren door verschillende stukjes uit te proberen en met elkaar te combineren.  Wat een pret als de puzzel past!
Oplossingen leren zoeken
Uw kind leert oplossingsgericht nadenken bij het maken van de puzzels. 
Het moet namelijk niet alleen naar de kleuren en de tekeningen kijken. 
Alleen de stukjes die bij elkaar horen, passen immers in elkaar. 
Dus als het ene stukje niet past,
moet uw kind een ander stukje proberen!
Motoriek verbeteren
Puzzels in elkaar leggen vraagt best wel wat handigheid.
Door vaak te puzzelen, wordt de fijne motoriek bevorderd
en de coördinatie tussen ogen en handen gestimuleerd.
Kennismaken met woordjes
De tekeningen op de puzzels dagen de peuters uit om erover te vertellen.
Op sommige van onze puzzels staat bij elke kleurrijke tekening het juiste woordje;
dit nodigt jonge kinderen uit om de voorwerpen te benoemen. 
Uw kind associeert een woord met een tekening en zet zo zijn eerste stapjes in de
richting van letters leren herkennen.

We creëerden ook ons eigen kerstkaart: we rolden knikkers in de verf en legden deze samen met een blad papier in een deksel van een doos; we schudden de doos heen en weer... Et voilà!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen